Des de l’Oficina de Turisme de Ripoll s’ha fet un recull de les dades que han recopilat al llarg dels mesos de juny, juliol i agost d’aquest 2022. En total, han tingut 13.309 consultes (2.852 al juny, 3.673 al juliol i 7.169 a l’agost). Que el mes d’agost sigui el que hi ha més afluència de turistes a Ripoll es deu al fet que la majoria dels visitants, procedents de Catalunya, realitzen les vacances en aquest període. El juliol ha estat en segona posició, amb un 27% del total de consultes de l’estiu i cal destacar que el mes de juny no ha quedat gaire per sota respecte al mes de juliol amb 2 de cada 10 consultes, gràcies sobretot a l’augment de les visites de grups concertats i d’escoles.
L’estiu d’enguany hi ha hagut un nombre de consultes molt similar respecte a l’estiu de l’any passat, netament superior a l’estiu de l’any 2020 però també inferior a l’estiu de l’any 2019, anterior a la pandèmia.
Perfil dels turistes
Sis de cada deu turistes que visiten Ripoll són de Catalunya i sobretot de Barcelona i la seva àrea metropolitana, un fet que s’ha esdevingut tots els darrers estius i anys anteriors. Un 16% dels visitants venen de l’estat espanyol, els quals majoritàriament de les comunitats autònomes de Madrid, el País Valencià i el País Basc. A molt poca distància, conformant el 15% dels visitants d’aquest estiu, són procedents del continent europeu, destacant sobretot 2 països: França i Països Baixos. 2 de cada 100 consultes han estat per part de visitants procedents de fora d’Europa, sobretot del continent americà (Estats Units, Mèxic i Colòmbia) i d’Israel.
També cal esmentar que 7 de cada 100 consultes han estat de forma no presencial (telèfon, correus electrònics), normalment per part de visitants que demanen informació de Ripoll i voltants abans de realitzar la visita i poder-la planificar. Referent a la franja d’edat dels qui han fet consultes a l’Oficina de Turisme, la predominant ha estat la compresa entre els 45 i 64 anys, essent 6 de cada 10 consultes han estat per part de visitants d’aquesta franja.
Pràcticament la meitat dels visitants a l’Oficina de Turisme de Ripoll durant aquest estiu han estat parelles, seguidament vora un terç del total de visitants han estat famílies i amb molta distància conformant vora un 10% cada un, els quals han vingut sols o amb amics. El segment de grups organitzats ha tingut un pes molt petit, menor de l’1% (normalment aquests grups venen fora del període estival).
Referent al tipus de consultes que s’han rebut per parts dels visitants a l’Oficina de turisme durant aquest estiu, la més sol·licitada ha estat la visita o informació sobre el conjunt monàstic, demanada per gairebé 4 de cada 10 visitants. La següent consulta més demanada, vora el 18% del total, ha estat informació general del patrimoni de Ripoll. Ja en menor mesura, entre un 5% i un 6% cada una, destaca les consultes respecte a informació de la comarca, plànol urbà de Ripoll, el Museu Etnogràfic i agenda d’activitats.
Dades del Trenet Turístic
Aquest estiu s’han venut un total de 1.572 tiquets per al Trenet Turístic. Pel que fa a la venda directa des del tren, s’han emès 1.230 tiquets, dels quals 654 han estat per al recorregut Patrimonial i 576 per al Natura. Del Patrimonial, 187 viatges es van fer al juliol i 467 a l’agost, mentre que del Natura 169 van ser al juliol i 407 a l’agost. Del total de viatgers, 103 han estat nens de 12 a 5 anys, mentre que 204 han estat menors de 5 anys.
Pel que fa als paquets turístics que incloïen el viatge amb el Trenet i les entrades al conjunt monàstic de Santa Maria i al Museu Etnogràfic, se’n van vendre un total de 342, dels quals 260 eren adults i 82 nens/es fins a 12 anys. La venda d’aquest tipus de paquets a l’Oficina de Turisme ha tingut un increment del 21,28% respecte a l’estiu anterior.
Una Aventura en Família
Durant aquest estiu, concretament a finals del mes de juliol, des de l’Àrea de Projecció Econòmica de l’Ajuntament es va crear un nou reclam turístic per a la nostra població adreçada al segment de visitants familiar i infantil: ‘Una Aventura en Família’. Es tracta d’un recorregut per Ripoll, tant pel centre com per zones menys conegudes pels nostres visitants com seria el per parc de la Devesa i zones verdes, on els participants havien de resoldre a partir d’unes pistes, una endevinalla, alhora que durant l’activitat feien una descoberta de la població de manera divertida. Des de l’Oficina de Turisme s’ha donat el material i l’explicació de l’activitat, ja que era el punt d’inici i finalització d’aquesta.
Aquesta gimcana ha tingut una acollida i valoració molt positives per part de tothom qui hi ha participat, tant pels infants com pels seus familiars. També hi ha hagut interès i participació per part de famílies de Ripoll. Una mostra de la bona rebuda, és que els 200 fulletons en català es varen esgotar en tres setmanes i se’n van haver de reimprimir 50 més. A banda, veient l’èxit i l’augment de visitants de parla castellana, se’n van imprimir 50 en aquest idioma que també s’han esgotat.