Aquest any ha estat la primera vegada que la nostra vila participa en aquest projecte, impulsat per una xarxa d’universitats europees, a la qual està adherida la Universitat de Girona (UdG).
En aquesta primera edició, Ripoll ha comptat amb la participació de 3 nois, alumnes de l’Institut Abat Oliba i de l’escola Vedruna. Les mentores, en aquest cas totes noies, esdevenen un referent d’aquests nois, als quals acompanyen perquè siguin coneixedors de diferents espais de la seva vila, àmbits de lleure, producció cultural, etc. De fet des de l’inici de curs fins al dia d’avui s’han trobat setmanalment (virtualment durant la pandèmia de la Covid19) per a compartir diferents experiències: sortides a la natura, al teatre, a fires que se celebren arreu de Catalunya, visitar espais de Ripoll, etc.
El Projecte Rossinyol és un programa que es basa en la relació entre mentors i mentores (estudiants universitaris voluntaris) i l’alumnat (de primària i secundària). Així, es pretén establir una xarxa de relacions, un conjunt de pràctiques i de dinàmiques entre estudiants de diferents facultats de la UdG i alumnes de les escoles i instituts de les comarques de Girona. La finalitat del projecte és afavorir el desenvolupament, les relacions socials la integració cultural, social i lingüística d’aquest alumnat, i que la UdG i el conjunt d’institucions que hi participin contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social.
Els estudiants i les estudiants de la UdG que s’ofereixen com a voluntaris per al mentoratge, se’ls assigna un tècnic de la UdG que els forma. A més, al final, reben un certificat per la formació i per la tasca realitzada, i se’ls reconeixen crèdits de reconeixement o de lliure configuració. Aquest projecte educatiu també es desenvolupa en altres municipis com Girona, Salt, Olot, Banyoles, Palamós, La Bisbal d’Empordà, Figueres, Santa Coloma de Farners, Blanes, Lloret de Mar i Hostalric. La durada és el curs escolar i finalitza amb la trobada conjunta de tots els mentors i mentores on comparteixen les vivències i aprenentatges.