L’Ajuntament de Ripoll es planteja la millora de les condicions de mobilitat en bicicleta alseu nucli urbà, augmentant la seguretat viària dels desplaçaments en bicicleta i fomentant una mobilitat més sostenible. En aquest sentit la potencialitat del mode bicicleta abasta tant la mobilitat quotidiana (desplaçaments a centres escolars de secundària, pavellons esportius, etc.) com la connectivitat amb les vies verdes i rutes en bicicleta a la comarca (Ruta del Ferro i del Carbó, Ruta del Ter, etc.), utilitzada per visitants al municipi.

En aquest context, la realització d’un Pla Director de la Bicicleta constitueix una de les fórmules per tal de dotar als municipis d’una eina bàsica per tal de definir d’una manera més concreta l’espai públic destinat a la bicicleta.

Aquest Pla Director de la Bicicleta (PDB) pretén donar totes les eines per facilitar i augmentar l’ús de la bicicleta com a mode de transport a Ripoll, fent que aquest sigui un mode de transport apte per a tothom, segur, competitiu amb la resta de modes i potent en quant a usuaris.

El pla té l’objectiu principal d’augmentar el nombre de desplaçaments en bicicleta a Ripoll, així com millorar la seguretat dels mateixos, assolint una ciutat més inclusiva, més segura, amb menys emissions i més saludable. Per això, abordarà el disseny de l’espai públic ciclable tenint en compte, entre altres, els següents criteris:

  • Facilitar els itineraris aconsellats per a bicicletes i dotar-los de continuïtat.
  •  Augmentar la permeabilitat entre els diferents barris, eliminant barreres físiques
  • artificials.
  • Fomentar la seguretat viària, condicionant les seccions i les interseccions per
  • tal de garantir una mobilitat segura
  • Millorar la senyalització específica per a ciclistes, etc.

Així, s’analitza el transport en bicicleta existent (punts febles i forts) i es proposen actuacions d’infraestructura per a la bicicleta, tenint en compte l’ús de la bicicleta en l’actualitat, i afectant el mínim al trànsit i al menor nombre de places d’estacionament possible. Així mateix, es creen itineraris, anomenat eixos, que vertebren la ciutat de nord a sud i d’est a oest, de manera que tota la ciutat sigui ciclable, ja sigui amb carrils bici dedicats en la calçada, zona de cohabitació amb els vianants o zones de cohabitació amb els vehicles.).

Per tant, es donen eines per resoldre l’accessibilitat en els punts complicats (passos soterrats, vies de tren) així com de senyalització tant vertical com horitzontal. També es planteja la millora dels estacionaments de les bicicletes, amb el mateix objectiu d’afavorir-ne l’ús i fomentar un ús responsable de l’espai públic per part de tots els usuaris: vianants, ciclistes, conductors, …

A més, s’assoleixen amb aquestes actuacions indirectament altres objectius importants per a la població, com ara:

  • Reduir la contaminació atmosfèrica al municipi, i per tant contribuir a la reducció d’emissions contaminants a nivell global, combatent entre d’altres el canvi climàtic.
  • Promocionar hàbits saludables
  • Promoure el canvi modal dels desplaçaments urbans (de cotxe o de moto a bici) i dels interurbans (cotxe o moto a bici + tren / bici +bus)
  • Pacificar el trànsit i disminuir els accidents greus de trànsit.

Seguint les fases d’aquest Pla Director ja s’han adequat els primers trams de carril bici del municipi, que en aquest cas responen a la primera fase del projecte. Aquesta fase engloba el tram del municipi que va des de l’entrada de Ripoll pel sector sud, passant pel passeig del Ferro (enllaça amb l’estació de tren), passeig Mestre Guich, carrer Llegonet i Ruta del Ferro.

Es preveu que en els mesos següents es continuïn fent més tasques d’adequació del municipi.

Vegeu galeria IMATGES