Ahir a la tarda va tenir lloc un concert al Museu Nacional d’Art de Catalunya, amb la participació de la coral infantil els Follets, la coral Capella de Santa Maria de Ripoll  i un grup de músics, tots ells dirigits per l’Antoni Madueño, autor del projecte musical Despertant Instruments Adormits. A l’acte hi van assistir diverses autoritats, entre elles el propi alcalde de Ripoll, Jordi Munell; el Conseller de Cultura Santi Vila, el Director General de Cultura Popular, Lluís Puig i diversos regidors de l’ajuntament de Ripoll.
La Portalada de Ripoll és un exemple únic en la història de l’art romànic. Està configurada com un magistral arc de triomf amb un programa iconogràfic excepcional. Des de l’any 2015, està inscrita a la Llista indicativa del Patrimoni Mundial de la UNESCO, tràmit necessari i imprescindible per tal que la Portalada pugui arribar a ser declarada bé Patrimoni Mundial.
Per a presentar un projecte internacional sorgit en relació amb aquesta candidatura,  ahir dimarts, va tenir lloc un concert al MNAC, amb músiques creades al Scriptorium de Ripoll i amb instruments reproduïts manualment, rèpliques dels esculpits a la Portalada.
Sota el nom de Despertant instruments adormits, i avalat per l’Ajuntament de Ripoll, s’ha desenvolupat un projecte de recuperació dels instruments musicals de la Portalada de Ripoll, a partir del monument romànic que rep el nom de la Bíblia en Pedra, per la profusió d’escenes esculpides. Es concreta en la realització d’una exposició dels instruments, rèpliques dels instruments musicals que apareixen a la Portalada i que posa al nostre abast el coneixement respecte al món medieval. I també en la producció d’un concert que inclou una mostra de les obres musicals més significatives copiades i creades al Scriptorium de Ripoll, un centre cultural de primer ordre de l’Europa de l’Edat Mitjana.

Després del camí iniciat el 2013 amb la presentació d’un estudi sobre els instruments de la Portalada, de la construcció dels instruments i de la interpretació de les obres del Scriptorium mil anys després al Monestir mateix, es presenta ara la realització d’un ambiciós projecte europeu que situa novament la Portalada de Ripoll en el centre d’una cruïlla de camins. Antoni Madueño, musicòleg de Ripoll, és l’autor de l’estudi i del desenvolupament del projecte.

A través de la narrativa iconogràfica de la Portalada i de la recuperació dels instruments antics, el projecte Despertant instruments adormits ha posat en connexió projectes d’orígens tan diversos com Itàlia, França, Israel, Georgia o Eslovàquia. Els instruments “fòssils” de la Portalada, que s’han conservat vius en la música del folklore eslovac o a Geòrgia; el viatge del shofar dels israelites a través de la Bíblia cristiana, reflectits a l’escena romànica del rei David, el romànic a Itàlia o els projectes pioners de recuperació d’instruments medievals a França són els nòduls d’una xarxa que depassa fins i tot les fronteres europees.

Entenem la Portalada de Ripoll com la materialització plàstica d’una imatge real, vivent, de mitjans del segle XII. Les escenes bíbliques que s’hi reflecteixen, però també la indumentària, els instruments musicals, el bestiari o els ornaments, són un reflex de la cosmologia europea de l’època, que ha romàs com un testimoni inalterable durant prop de mil anys malgrat les guerres, les devastacions i els incendis.

La invocació d’aquestes imatges, “despertar els instruments adormits”, no és només un acte arqueològic, didàctic o erudit, ans la connexió directa amb els homes i dones que visqueren al mateix territori temps enrere, i també una projecció cap al futur. Una nova fotografia que les generacions futures han de contemplar per conèixer-nos, mil anys després, i per reconèixer-se a elles mateixes.