Cada vegada que gastes els teus diners, estàs decidint el tipus de món que vols”. Anna Lappé, Smallplanet.

Just fa un mes que hem encetat el 2019, temps per superar la “ressaca” de les Festes Nadalenques i en certa manera pair el consumisme que a qui més a qui menys l’envaeix durant aquestes dates. Però és sortir d’una i entrar en una altra i ja ens tornem a trobar en època d’anar de botigues, anar de “Rebaixes”. Ara però, amb la intenció de treure duros a quatre pessetes o més actual treure euros a quaranta cèntims…

Malauradament els mitjans de comunicació ens bombardegen amb imatges de rebaixes a grans centres comercials o grans marques franquiciades, amb cues per arribar, cues per aparcar el cotxe, cues per entrar als provadors, cues per pagar, etc. Sovint sense valorar que al costat de casa, a la nostra vila també es fan rebaixes, i que també hi tenim comerç. Un imprescindible de les nostres poblacions, un comerç que depèn de les nostres decisions de compres perquè continuï donant vida als carrers de la vila. I tot sense cues i amb aparcament a 2 minuts!

Com a molts ciutadans m’agrada comprar sense presses, sense cues, sense pressió, badar, mirar i remirar. Comprar en llocs a la mida de les persones, on el temps sembla aturar-se mentre tafaneges. On el professional coneix allò que ven, et recomana segons el que busques i t’atén amb un tracte proper i personalitzat. Respectant totes les opinions i gustos, a mi especialment no m’atreuen els espais comercials clonats de punta a punta del planeta. Lluents amb els seus rètols de plàstic i metall, amb les mateixes olors i músiques, espais-botigues impersonals ateses per dependents sovint mal remunerats i que arriben i se’n van sense arrelar en un territori.

“Estàs parlant de botigues? Només són botigues! “, Podria argumentar algú. “Què més dóna una botiga que una altra? “Doncs no, no és igual. El petit comerç de tota la vida està regentat pels mateixos veïns, persones com tu i com jo a les quals els importa el lloc on viuen, que coneixen als seus clients i veïns i que es preocupen pel que passa al seu voltant. El petit comerç contribueix a humanitzar els nostres carrers, ofereix un tracte més proper i dinamitza l’economia local. Permet a molts veïns guanyar-se la vida dignament alhora que proporciona un necessari servei a la comunitat. Què passaria sí tot el petit comerç desapareixes? Carrers buits, sense llum. Una vila fantasma, sense vida, ensopida. El petit comerç és un imprescindible dels nostres pobles.

Quan gastem diners en les petites botigues , el benefici no es volatilitza en gran mesura cap a mans llunyanes i impersonals. Aquest diner roman en el nostre entorn, la botiga paga impostos i taxes locals, aigua, electricitat i escombraries, compra serveis i subministres al seu entorn. És a dir que el diner torna i retorna vàries vegades i de nou, al circuit de l’economia de km0. Genera més riquesa i més benestar per a nosaltres mateixos, és l’efecte multiplicador de l’economia. El comerç de proximitat crea feina estable a Ripollesos i Ripolleses, és una aposta valenta pel nostre territori. Botiguers i botigueres que cada matí aixequen les persianes per oferir-nos uns serveis i uns productes, que s’esforcen per mantenir un teixit comercial dinàmic, perquè els nostres carrers estiguin il·luminats, nets i escombrats i així també més segurs, per col·laborar amb les festes i activitats i en els programes i premis d’activitats esportives i socials. S’esforcen per generar un vincle social, en definitiva per fer poble i crear un ambient o clímax de sana convivència local.

Ens podem sentir tots plegats orgullosos i privilegiats de viure en un poble i una comarca en que la qualitat dels nostres productes és reconeguda arreu. Gaudim de molts productes de KM0 de gran qualitat i a preus raonables; acompanyats del consell expert d’aquell botiguer que acumula anys en el seu sector o que l’ha sabuda transmetre al dependent; o d’aquell jove emprenedor que s’ha deixat la pell per tirar endavant el projecte i que la qualitat sigui el seu millor compromís amb el client.

S’estén i sembla encomanar-se la sensació que Ripoll està en hores baixes, comercialment parlant, i que el petit comerç va tancant. Ja sigui a causa de jubilacions, de recerca de noves oportunitats, de la por d’emprendre, …, malauradament com a molts pobles i ciutats mitjanes del país.

Nogensmenys, en tancar l’any 2018 no podem parlar d’uns “mals números” globals pel que fa l’obertura i tancament d’establiments; en els darrers 5 anys podem veure efectivament un descens del nombre de comerços, però per altra costat crec que és important, molt important, posar en valor les noves obertures i els traspassos de negocis, senyal inequívoc que la dinàmica no es redueix, tot i que es traspassa de sector i de model.

RESUM ACTIVITATS PER LLICÈNCIES
2018
ALTES 27
(activitats comercials) 2
(activitats empresarials) 6
(altres: restauració, serveis..) 19
canvis de titularitat / traspàs 10
canvis d’ubicació 2
Ampliació 5
TOTAL 44
BAIXES 11
(activitats comercials) 6
(activitats empresarials) 1
(altres: restauració, serveis..) 4
canvis d’ubicació 2
canvis de titularitat / traspàs 10
TOTAL 23
SALDO NET (ALTES – BAIXES) 16

El petit comerç està sotmès a la pressió contributiva, suporta el cost del règim de seguretat social d’autònoms, acompanyat d’unes minses prestacions socials de jubilació o en cas d’incapacitat transitòria laboral. El cost de l’endeutament sovint previ i necessari per adquirir i mantenir estoc i magatzem de productes, la reducció de la massa crítica al conjunt de la comarca i poblacions veïnes d’influència (uns 2.500 habitants menys els darrers 10 anys), l’auge de les compres per e-commerce dins la globalitat que permet situar productes d’arreu del món en 24h a casa, etc., tot plegat fa que la nostra -de cadascú- decisió de compra sigui clau per al seu manteniment. En triar on comprar nosaltres decidim quin tipus de model de comerç volem al costat de casa, al poble.

A l’Ajuntament de Ripoll ens preocupa el comerç de proximitat. Volem que mantingui la salut i ho fem a través d’una pla de dinamització comercial que prioritza accions adreçades als mateixos botiguers i a la ciutadania. Promovem accions de formació per als professionals, d’interrelació amb els sectors de l’hostaleria i turisme, i de promoció de la nostra marca Ripoll i Ripollès. Però no n’hi ha prou. Per tenir èxit ens cal el compromís de cada un i cada una, de tothom per comprendre el valor afegit que representa el nostre comerç. Amb les nostres compres no només estem influint en la fisonomia del nostre entorn més proper sinó també en el tipus de societat que es va configurant a la nostra vila, a la nostra comarca, al nostre país. Si som conscients del tipus de món que volem, la nostra elecció de compra hauria de ser compromesa, corporativa amb el nostre propi poble i el nostre propi comerç. Un esforç, una convicció, un compromís vers les botigues de prop de casa les faran de ben segur imprescindibles.